Czartery jachtów na Kanale Elbląskim

Jak ustawiamy jachty na wózkach Kanału Elbląskiego

Kanał Elbląski - Instrukcje
  • Home
  • Instrukcje
  • Jak ustawiamy jachty na wózkach Kanału Elbląskiego

 Zobacz wszystkie zdjęcia z galerii

Jak ustawiamy jachty na wózkach Kanału Elbląskiego

Płynąc szlakiem Kanału Elbląskiego z Elbląga do Miłomłyna, Ostródy czy Iławy (lub odwrotnie) pokonać należy pięć pochylni. Licząc od Elbląga kolejno pokonamy pochylnie Całuny, Jelenie, Oleśnica, Kąty oraz Buczyniec.

Ustawianie jachtów na wózkach Kanału Elbląskiego może być stresujące, szczególnie dla tych osób które tę czynność wykonują pierwszy raz. Jeżeli macie wątpliwości zapytajcie obsługę pochylni, bardzo chętnie pomagają. Zawsze można poczekać i obserwować jak inni wodniacy się przeprawiają. Pierwszą czynnością jaką należy wykonać po przybyciu na pochylnie to uiszczenie opłaty. Opłatę sie wnosi w maszynowni pochylni Całuny lub Buczyniec, płacimy z góry za przejście wszystkich pięciu pochylni.

Niewłaściwe ustawienie jachtu może spowodować uszkodzenia kadłuba jednostki. Do uszkodzenia może również dojść podczas wpływania jachtu na wózki. Przy wszelkich manewrach wykonywanych podczas wpływania na pochylnie przyda się pomoc załogi z bosakami i wiosłami, nawet jeżeli jednostka jest wyposażona w ster strumieniowy. Jedna osoba z bosakiem przyda się na dziobie, druga osoba z bosakiem lub wiosłem przyda się na rufie jednostki. W przypadku występowania silnego wiatru bocznego podwijamy cabrio jachtu (jeżeli je mamy) do dachu celem zminimalizowania powierzchni bocznej.

Przed wpłynięciem na pochylnie jachtem żaglowym należy  położyć i zabezpieczony maszt, miecz musi być podciągnięty, płetwa sterowa lekko podniesiona.

Wyposażenie wewnątrz jachtu powinno być zabezpieczone w taki sposób aby nie powypadało w przypadku przechylenia jednostki.

Wpływając na poszczególne pochylnie Kanału Elbląskiego płynąc od strony Elbląga musimy bezpiecznie przeprowadzić jacht przez dalby chroniące filary kół na dolnej stacji. Dalby połączone są metalowymi belkami obitymi gumą. Ustawiamy jacht w linii prostej do wejścia i powoli wpływamy asekurując cały czas burty jednostki.

Po minięciu filarów należy jacht ustawić w linii prostej w stosunku do wózka pochylni, po minięciu filaru należy wykonać lekki zwrot w prawo lub lewo w zależności z której strony mijamy filar lub w zależności od tego na który wózek wpływamy. Wózek będzie z prawej lub lewej strony. Wejście na wózki Kanału Elbląskiego również zabezpieczone jest dalbami z metalowymi prowadnicami obitymi gumą, same zaś podesty na wózkach zabezpieczone są metalowymi kątownikami, które łatwo uszkodzą żelkot jachtu motorowego czy żaglowego. Wpływając na wózek należy zachować szczególną ostrożność, przez cały czas asekurujemy burty jednostki.

Dodatkowo na dolnych stacjach pochylni Jelenie, Oleśnica oraz Kąty występują czasowo utrudnienia w postaci zrzutu wody z kanałów obiegowych. Prąd jest na tyle mocny że może przesunąć jacht w ruchu na dalby. Zrzut wody występuje czasowo, przez około 10 minut od momentu zakończenia procesu przeciągania wózka z dolnej stacji na górną. Na pochylni Jelenie oraz Oleśnica zrzut wody zlokalizowany jest tuż po wyjściu z wózka, na pochylni Kąty tuż po minięciu filaru.

Jeżeli musimy wpłynąć na wózek (lub wypłynąć z wózka) przy zrzucie wody najlepiej zaczekać aż woda przestanie lecieć. Jeżeli przemieszczaliśmy się z górnej pochylni i stoimy na wózku można jacht powoli wycofać z wózka do tyłu i wypłynąć z drugiej strony (wypływamy w miejscu gdzie powinien stać drugi wózek). Jeżeli jest duży tłok i musimy wpływać pomimo zrzutu wody wypływamy ostrożni i asekurujemy burtę jednostki.

zrzut wody pochylnia Kątyzrzut wody pochylnia Oleśnica

Po wpłynięciu na wózek należy jacht ustawić we właściwym miejscu. Jachty ustawiamy na początku wózka lub na jego końcu. Nie ustawiamy na środku. To w którym miejscu ustawimy jednostkę zależy od tego jakim silnikiem dysponujemy. Jachty z silnikami stacjonarnymi,  zaburtowymi zmontowanymi w studzience oraz jednostki ze skekiem chroniącym silnik, który jest zamontowany poniżej kila  należy ustawić na krańcu wózka, w taki sposób aby rufa jachtu lekko wystawała poza krawędź wózka

jacht River Cruiser 39 na pochylni Buczyniec

Jacht Vistula Cruiser 30 na pochylni Kanału Elbląskiego

Pozostałe jednostki z silnikami zaburtowymi które można trymować lub podnieść na pantografie mogą być ustawione na początku lub na końcu wózka.

Po wpłynięciu na wózek przygotowujemy jacht do transportu na wózku: jeżeli jednostka posiada silnik podnoszony trymujemy go lub podnosimy na pantografie, podnosimy płetwę sterową, miecz przed wpłynięciem powinien być podniesiony. Załogi jachtów turystycznych przed rozpoczęciem transportu jachtu na wózkach powinny jacht opuścić, podczas transportu powinny znajdować się na podestach na wózku. Wyjątek stanowią jachty ze specjalnymi podporami (Vistula Cruiser 30, Suncamper 30), umożliwiającymi stanie jednostki bez przechyłu podczas transportu. Ustawiamy jacht na wózku w jego tylnej lub przedniej części. Dziób jachtu powinien się znajdować przed środkową belką lub rufa jednostki powinna się znajdować za środkową belką.

Przygotowujemy cumy, jacht trzymamy nabiegowo na cumie dziobowej i rufowej. Jeżeli jesteśmy gotowi uderzamy w czerwony gong. Wózek powoli rusza, od tego momentu do momentu ustawienia się jachtu na wózku pracujemy cumami, trzymając jacht w odpowiedniej pozycji względem wózka. Jachty posiadające specjalne podpory typu Suncamper 30, Vistula Cruiser 30, Calipso 750 staramy się utrzymać na środku (staramy się zachować taki sam dystans burt jednostki od prawego i lewego podestu), pozostałe jednostki trzymamy w odległości około 10 cm. od pomostu, jednostka powoli będzie opadać, zwracamy uwagę na odbijacze aby nie zaklinowały się pomiędzy belkami. Przez cały czas trzymamy jacht na cumach, kontrolując jednocześnie jego przesuwanie, jednostka nie może się przesunąć do przodu ani do tyłu na środkową belkę.

W momencie gdy wózek będzie wyjeżdżał z pod linii wody, jacht może próbować się położyć na bok, w takim przypadku nie trzymamy na siłę jednostki na cumach (może zabraknąć nam sił do jego utrzymania), tylko pozwalamy na położenie się jachtu na bok. Takie położenie jachtu jest dużo bezpieczniejsze niż przechylenie się jachtu już na "suchym" wózku. Jeżeli załoga pozostałą na jednostce podczas transportu na wózku, a jacht nie posiada podpór nie należy się w takim przypadku przemieszczać po jednostce – może dojść do zmiany rozmieszczenia ciężaru i jacht może przechylić się na drugą burtę, uszkadzając poszycie kadłuba jednocześnie.

jacht Suncamper 30 na pochylniach

jacht Suncamper 30 na pochylniach

jachty na pochylniach Kanału Elbląskiego

jachty na pochylniach kanału elbląskiego

Podczas transportu jachtów na wózkach zabrania się schodzenia z wózka – drabinka jest mokra, ślizka, upadek z wózka w ruchy może spowodować trwałe kalectwo lub śmierć. Należy zachować szczególną ostrożność przebywając na podestach. W przypadku sytuacji awaryjnej należy zaciągnąć hamulec bezpieczeństwa -  z tego też powodu co najmniej jedna osoba powinna podczas transportu znajdować się na tym podeście, na którym jest hamulec bezpieczeństwa.

jachty na pochylniach Kanału Elbląskiego

Zbliżając się do górnej stacji pochylni powoli przygotowujemy cumy, w momencie zanurzania jachtu, woda będzie wypierać jachty – pracujemy cumami, w taki sposób aby jachtu nie przesunęło. Po zatrzymaniu wózka przygotowujemy się do jego wypłynięcia: opuszczamy silniki, załoga przygotowuje bosaki, odpalamy silnik i powoli wypływamy z wózka.

Na górnej stacji również znajdują się filary kół, zabezpieczone dalbami oraz belkami obitymi gumą. Przejście znajduje się z lewej strony kanału (pochylnie Kąty, Buczyniec)  lub prawej strony kanału (pochylnie Jelenie, Oleśnica, ), wyjątek stanowi pochylnia Całuny która nie posiada filarów kół na górnej stacji ustawionych w poprzek koryta kanłu, wyjście jest w tym przypadku dużo szersze i bezpieczniejsze. Na pozostałych pochylniach na górnych stacjach (Jelenie, Oleśnica, Kąty, Buczyniec) w przypadku wypływania z wózka nie ustawionego na wprost wejścia będzie trzeba wykonywać zwrotu praktycznie pod kątem 45 stopnie na nie za długim odcinku – przyda się pomoc załogi. Asekurujemy burty i powoli wypływamy z wózka.

Górna stacja pochylni Całuny

Górna stacja pochylni jelenie

górna stacja pochylni Oleśnica

górna stacja pochylni kąty

górna stacja pochylni buczyniec

Pokonanie pochylni Kanału Elbląskiego nie powinno stanowić problemów jeżeli zastosują Państwo się do wskazówek udzielonych w niniejszym poradniku. Dużo łatwiej ustawia się jachty motorowe, dlatego też jeżeli planują Państwo rejs po Kanale Elbląskim gorąco zachęcamy do skorzystania z oferty kilku firm czarterowych działających w rejonie. Naszymi ulubionymi jachtami są jednostki typu Weekend 820, Vistula Cruiser 30 czy Suncamper 30, te jednostki mogą Państwo także wynająć za pośrednictwem naszego serwisu lub w naszej firmie czarterowej na iczarter.pl

Niniejszy poradnik powstał na bazie doświadczeń autorów serwisu, nie może on stanowić podstaw do jakichkolwiek roszczeń. Jeżeli mają Państwo jakieś uwagi odnośnie nieniejszego poradnika, proszę je przesłać, bardzo chętnie je opublikujemy.

Szczegółowe instrukcje przejścia pochylni Kanału Elbląskiego:

Ustawianie jachtu Suncamper 30 na wózkach Kanału Elblaskiego

Ustawianie jachtu River Cruiser 39 na wózkach Kanału Elblaskiego

Ustawianie jachtu Vistula Cruiser 30 na wózkach Kanału Elblaskiego

Ustawianie jachtu Weekend 820 na wózkach Kanału Elblaskiego

 


Wszystkie zdjęcia w serwisie objęte są prawami autorskimi. Powielanie ich, kopiowanie, udostępnianie bez zgody autora zabronione.

JAK USTAWIAMY JACHTY NA WóZKACH KANAłU ELBLąSKIEGO

Płynąc szlakiem Kanału Elbląskiego z Elbląga do Miłomłyna, Ostródy czy Iławy (lub odwrotnie) pokonać należy pięć pochylni. Licząc (...)




GALERIA FILMÓW

Partnerzy witryny Kanał Elbląski

Chcesz być informowany o wydarzeniach, promocjach ?
Zapisz się na nasz Newsletter.