Na Kanale Elbląskim obecnie funkcjonują cztery śluzy komorowe, zbudowane w drugiej połowie XIX wieku, a przebudowane w latach 1920-1930, są to śluzy Miłomłyn, Zielona, Ostróda oraz Mała Ruś. Śluza Zielona zlokalizowana jest w miejscowości Lubień, niedaleko Miłomłyna, na 4+620 km. szlaku wodnego Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki.
Głównym zadaniem Śluzy Zielonej jest umożliwienie żeglugi na odcinku Miłomłyn – Ostróda. Śluza Zielona została ukończona w 1852 roku, jako konstrukcja komorowa drewniana. W latach 1925 – 1926 śluza Zielona została przebudowana, zastępując drewniane komory, komorami betonowymi. Śluza Zielona posiada wrota typu jednoskrzydłowego. Wykonano je w konstrukcji żebrowej, z bali drewnianych pokrytych poszyciem z drewna. Wrota górne wykonano z drewna sosnowego, wrota dolne z drewna dębowego, uszczelnienie wrót również stanowi drewno. Do obsługi wrót wykorzystuje się mechanizm cięgnowo – łańcuchowy, napełnianie i opróżnianie komory odbywa się poprzez zastawki we wrotach. W chwili obecnej obsługa śluzy jest zautomatyzowana, w razie wystąpienie awarii możliwe jest obsługa ręczna. Długość komory śluzy Zielonej wynosi 34,19 metra, jej szerokość 3,55 m. Długość skrzydła wrót wynosi 4.20, wysokość na głowie górnej 3,2 na głowie dolnej 4,53 m. Na wrotach znajdują się pomosty służące do obsługi zastawek, za ich pośrednictwem można przejsć z jednej strony na druga. Wewnątrz śluzy, na obydwu ścianach zlokalizowane są wnęki z krzyżami cumowniczymi, na koronie śluzy zamontowano polery cumownicze. W awanporcie górnym i dolnym znajdują się miejsca do cumowania jachtów żaglowych, motorowych oraz statków białej floty. W awanporcie dolnym, na lewym brzegu jest pomost cumowniczy, w awanporcie górnym cumujemy do nabrzeża.
Tuż obok śluzy znajduje się Jaz w Zielonej, którego głównym celem jest utrzymanie odpowiedniego poziomu wód pomiędzy Miłomłynem a Zieloną. Konstrukcja jazu w Zielonej jest betonowa, wzmacniana szynami kolejowymi. Jaz zamykany jest zasówą obsługiwaną ręcznie, przepływ wody następuje dołem, nad jazem przechodzi most drogowy.
Źródło: Zabytki i Przemysłu i Techniki w Polsce nr.: 5 „Kanał Ostródzko – Elbląski”, pod redakcją Stanisława Januszewskiego, Wydawnictwo Artystyczno - Reklamowe „TAK”, Wrocław 2001
Wszystkie zdjęcia w serwisie objęte są prawami autorskimi. Powielanie ich, kopiowanie, udostępnianie bez zgody autora zabronione.